Yılbaşı ağacı ve yılbaşı hindisi yalanı

weinachtsbaum-4.jpg Yıllardır aynı tas aynı hamam. Bu konuda gücenenler olursa şimdiden kusura bakmasınlar. İçim dolu çünkü. Her yıl, özellikle son zamanlarda alışveriş merkezlerine uğradıkca daha da çok tiksinmeye başlıyorum. Insanlar nasıl oluyor da bu kadar çabuk kanabiliyor. Çok çok merak ediyorum, bundan 20-30 sene önce bunlar var mıydı? Varsa nasıl bir biçimde. Belki de araştırıp sizlere sunabilirim ileride. Konuya dalmadan önce sizlere iki tane konuyu bir hatırlatmam gerekiyor:

  • Amerika’da Thanksgiving adında bir bayram vardır. Diğer adı ile şükran günü. Zamanında kıtlık olduğundan ellerindeki Hindileri de kestikleri için bu gününe hatırına, şükran ediyorlar. Bu günde ise Hindi’nin içini doldurup güzelce yemek bir adettir. Hata Thanksgiving gününde yabancı bloglarda bolca Hindi tarifesi bile bulabilirsiniz.
  • Hıristiyanların 24-25 aralıkta, Hz.Isa’nın doğum gününü kutlamak amacıyla kutladıkları günler vardır. Bunlarn adı da Christmas, Almanca’da Weinachten. Bu zamanlarda, özellikle 24-25 aralık öncesi 4 hafta boyunca, sokaklar ve ev camları süslenir, noel baba simaları ortalıklarda gezer, kocaman büyük tabelalarda kırmızı renklerde her türlü reklam yapılır, ruhani güzel bir ortam yaratılır(tıpkı bizdeki Ramazan ayı gibi). Almanya’da okullarda bu haftalar özel günler düzenlenir, pastalar kurabiyeler yapılır,vs.. 24 aralık gelince herkes birbirine aldığı hediyesini çam ağacının altına koyar, ve çoçukar bu hediyeleri açarlar. Herkes kendine hediye alır yani(Örneğin Babama ise her yıl büyük bir paket hediye verilir şirket tarafından). Yani kısaca olay bu.

Şimdi gelelim bizdeki kültür yozlaşmasına. Her yıl bunu gündeme getirmekten de hiç sıkılmam. Hatta yapacam da. Kaybedecek bir şeyim yok.

Bizdeki çok zeki insanlar, medyanın ve kapitalist dünyanın verdiği gaz ile yılbaşında kendince hediye alırlar, o günü yılbaşı hindisi adında kendilerinde yemek yaparlar, sokakları ve çamları süslerler. Medya’nın gazı ile çılgınlar gibi bir tüketim yarışması açılır. Kim en iyi hediyeyi alır gibisinden. Bolca kampanyalar falan filan. Hıristiyanları bayramını yılbaşında hediye almak, çam süslemek, hindi yemek diye yuturuyorlar.

Demek istediğim bu konuya biraz da olsa dikkat edin. Yılbaşı denen günde hediye verilme gibi söz durumu yok. Hele hele Amerikan bayramındaki hindiler hiç yok. Ama ne var ? Ortada bolca, içi boş kabuklar var. Sorsanız bunları normal bir şey sanarlar. İşin komik yani ise yurtdışında yaşayan Türkleri buraya getirseniz, şaşırırlar tıpkı benim gibi. Bunlara ne oluyor da başkalarını bayramını kutluyorlar derler. Kutlayacak bayram kalmadı ya hani.

Ya işte bahane oluyor, sevdiklerimize de böylelikle hediye alıyoruz, falan filan” diyenlere de sözüm şudur ki: Ya güzelim ülkemde başka bayram mı kalmadı ? Nedir bu vurdum duymazlık anlamıyorum.

Etiketler: , , , , , ,


Benzer Yazılar


15 tane Yorum yapılmış

  1. Heartsmagic @ Aralık 19, 2007

    “Ve küçük çocuk kral çıplak diye bağırdı…”
    Fatih ellerine sağlık çok hoş ve dengeli bir yazı olmuş. Sanırım kimsenin bir itirazı olamaz bu yazıya zira gerçekleri yazmışsın. Senin de bahsettiğin gibi bizim güzide! medyamız bazı şeyleri ecnebilerin tabiriyle “push” ediyorlar sürekli. O günü, bu günü, şu günü, haliyle sebebinin ne olduğu belli. Kapitalist düzene destek ve kültürel yozlaşmanın sağlanması. Keşke her konuda bu kadar hassas olsa güzel medyamız ve güzel ülkemizin güzel insanları.

  2. adige @ Aralık 19, 2007

    Tam da geçen gün bu bahsettiğiniz konu ile ilgili bir olay yaşadım, sizin de bu konuya değindiğinizi görünce paylaşmak istedim. Yabancı uyruklu bir arkadaşımla bu hazırlıklar, süslemeler hakkında konuştuk, açıkçası ayrıntılarını tam olarak bilmediğim için bir çok soru sordum ona, özetle anlatmaya çalışayım. Hristiyanların çam ağacı süslemesi, birbirlerine hediyeler alması falan Hz. İsa’nın doğumunu kutlamak için, yeni yılla hiçbir alakası yok. Hatta arkadaşım da bu noktada bizden daha şaşkın durumda, bizim kutlamamızı yapıyorsunuz ama neyi kutladığınızı bile bilmiyorsunuz, siz yeni yılı kutluyorsunuz ama biz yeni yılı değil Hz. İsa’nın doğumunu kutluyoruz dedi. Hatta çam ağacının hikayesini de sordum, o da şöyleymiş; Hz. İsa çarmıha gerildiğinde başına çivilerden oluşan bir taç takmışlar, çam ağacının sivri yaprakları o tacı simgeliyor. Çam ağacının üstüne, camlara koydukları ışıklar ise Tanrı inandıkları kutsal kitapta “size ışık gönderiyorum” diye bahsettiği Hz. İsa’yı simgelemektedir.

    Yani onların yaptıklarının bir mantığı var, onların inandıklarına inanmasam da yaptıkları mantıklı ve saygı duyuyorum, ancak bizim yaptığımız çok saçma, anlamsız. Neyi kutladığımızı bilmiyoruz, ne yaptığımızı bilmiyoruz ve niçin yağtığımızı da bilmiyoruz ve inanın bu bizi komik duruma düşürüyor.

  3. erhan @ Aralık 20, 2007

    Olayın özeti şu:
    Hristiyanlar müslümanlar gibi, Türkiye’deki müslümanlar(!) ise hristiyanlar gibi yaşıyor.

    Örneğin şu anda “Kurban Bayramı”. Fakat sokaklar neredeyse bomboş. Peki nerede bu kadar insanlar? Kimisi uludağ’da kimisi antalya’da kimisi de yurtdışında. İyi de bayram demek tatil demek değil ki? Alıp başını bir otele gitmek değil ki?

    Bayramlar sevdiklerinizle birlikte olmak, onların yanında bulunmak demektir. Hediye mi almak istiyorsun? Bir çocuğu mu sevindirmek istiyorsun? İşte sana tam fırsatı. Bunu yapmak için neden Hristiyanların bayramını bekliyorsun?

  4. Tutku Dalmaz @ Aralık 28, 2007

    Peki durum sadece yılbaşından mı ibaret? Buz dağının görünen kısmı bu sadece. Kültürümüzden yitip giden bir çok nokta var. Geç de olsa bazı gerçeklerin bu yazı ile hatırlanacağını umuyorum.

  5. Çağdaş @ Aralık 29, 2007

    Bunu sadece kültür emperyalizmi ya da dış güçlerle onların içteki yandaşlarının (medya, politikatıcılar vs.) bizleri özümüzden koparma çabası olarak görmeyi anlamsız buluyorum. Belki ortaasyadan gelme islamiyetle kaynaşmış başka hiçbir anadolu kültürünü içinde barındırmayan saf kan bir kültürümüz olduğuna inanmayışımdandır. Dışardaki kutlamalarla birebir aynı şekilde kutlanmıyor olmayabilir (olmak zorunda da değil) yani tamam kabul ediyorum köpükle cama 2008 yazmak çok saçma ancak müslümanlardaki bayramlarda olduğu gibi sürekli olarak ölümün hatırlanması ya da öldürme itkisinin daha modern (!) hale getirilip hayvanların soyunu kuruturcasına saldırma içermediği için (hristiyanlar belki İsa’nın çektiği acıları içlerinde hissedip ilahiler okuyor olabilirler ancak bizdeki versiyonunda böyle bir duygu haline pek rastlamadım) yılbaşını bütün bir yıldaki diğer bayramlardan çokda aşağıda görmüyorum. Hatta tersi geçerli, Sanırım daha fazla mutlu oluyorum.

    Tüketim çılgınlığına ben de katılıyorum. Anneler gününde pırlanta almamızı öneren sapık reklamcılarımız var. Tabi onlarda şartların ürünü garip insanlar onları yargılayacak konumda değilim.

    İyi yıllar.

  6. [...] Bence insanın yeni yıl için böylesine hazırlanması güzel bir şey.. Fatih’in söylediği gibi yılbaşında kullandığımız materyaller ve kutlayış şeklimiz Hristiyan Bayramı’nı [...]

  7. Heartsmagic @ Aralık 31, 2007

    @Çağdaş, yazdığın yorumdan ben de “Belki ortaasyadan gelme islamiyetle kaynaşmış başka hiçbir anadolu kültürünü içinde barındırmayan saf kan bir kültürümüz olduğuna inanmadığını” hatta anlamadığını, anlayamayacağını anladım. Yazdıklarının neresinden tutsam orası elimde kalıyor. Yukarıdaki cümleyi tartışmak baya uzun sürecektir ancak arada söylediğin “müslümanlardaki bayramlarda olduğu gibi sürekli olarak ölümün hatırlanması ya da öldürme itkisinin daha modern (!) hale getirilip hayvanların soyunu kuruturcasına saldırma içermediği için” sözünün kaç bayram için geçerli olduğunu söylemeni isterdim. Kaldı ki bu sözüne hedef olan Kurban Bayramının mahiyetini zerre kadar anlamadığını görmekle beraber sana iyi bir kaynaktan Kurban Bayramının ne olduğunu, neler yapıldığını veya yapılması gerektiğini öğrenmeni tavsiye ediyorum.

    Son olarak yılbaşının bir bayram olmadığını anlatmak isteyen böyle bir yazıya yılbaşını bayram olarak ifade ederek tezat oluşturduğun için seni de naçizane tebrik ediyorum. Fatih yazı sahibi olarak cevap vermemek istemiş olabilir ancak ben kendimi alıkoyamadım, kimse kusura bakmasın.

  8. eribol @ Ocak 1, 2008

    Serkan, çok yazmışsın yavs. Sahi noelde hindi kesmedin mi? Bizimde amaçsız hayvan katletmeye katkımız olsun bi miktar. Ne o kurban kesip yılda bir defada olsa fakiri sevindirme gibi aptalca bir amaçla koca koyunu, ineği kesiyorsun. Keseceksen öküz kes, bari öküzlük katsayısı düşer ülkenin. Fatih kusura bakma ama yazmasam uyuşturucu almak zorunda kalacaktım, sakinleşmek için:D.

  9. Çağdaş @ Ocak 10, 2008

    Size psikanaliz ya da psikososyolojiyi baştan sona anlatacak halim yok (ki ders verecek bilgim de yok okuduklarımı anlamaya çabalayan sıradan bir okur olarak böyle bir işe kalkışmak yanlış olur) açın okuyun Türkçe İngilizce yüzlerce kaynak var. Safkan hiç bir kültürün olamayacağını da Edward W. Said’in hümanizm ve demokratik eleştiri ile entelektüel kitapları haricinde “herhangi” bir kitabından okuyabilirsiniz ki şarkiyatçılık kuramının temelini oluşturmaktadır ya da avrupa merkezciliğin eleştirisinin de en önemli ayaklarından biridir (Alman faşizmi üzerine yazılan kitaplar da aslında bu konunun tarihteki örneği üzerinden yapılan eleştirilerdir bu konuda kaynak olarka yararlanılabilinir). Ölümün sürekli olarak hatırlatılması dinlerdeki en genel olgudur. Cezalandırıcı tanrı cehennemde seni yakar o yüzden gel sen de bize katıl benim dinimden ol yoksa büyük tanrımız seni en büyük işkencelerden geçirir şeklinde bir olgunun olduğunu kabul etmiyorsanız yapacak hiçbir şeyim yoktur aynı konudan bahsetmiyoruz demektir. Bayramlardaki ölümün sürekli hatırlanmasını görmemek de garip geliyor bayramlarda mezarlık ziyaretleri yapmak öbür dünyadaki köprü için koyun kesmek ki tanrılara insan kurban adayan eski inanış biçimlerinin modernleşmiş halidir hiç bir şeklde ölümle alakalı değilse ne güzel yüzlerce kitap binlerce makale boşuna yazılmış demekki.(ki bu durum kıyametin sürekli hatırlatılması her an olabileceğini defalarca tekrarlanması durumuyla aynı kaynaktan beslenir-korkutarak kendini kabul ettirme diyebiliriz buna) Benim asıl altını çizmek istediğim insanların koskoca yılda ölümü anmadan yaşayabileceği tek bayram-karnavalın yılbaşı haline gelmesiydi. Tartışmayı kişiselleştirmeye çalışaca(n)k arkadaşlar kendi kendilerine tartışabilirler. Karşınızdaki insanın neyi bilip neyi bilmediğini bildiğini zannetmek gerçekten kötü bir durum hayatımda bazen ben de bu sıkıntılı duruma düşebiliyorum ama herhalde hiç tanımadığım birine kendimi başka türlü ifade edemiyorum diye öküz deme acizliğine düşemem. Kişilik meselesi olsa gerek..
    Herkese iyi akşamlar.
    Finalleri olan arkadaşlara başarılar.

  10. dilara ak @ Aralık 15, 2008

    Ugrasacak yapacak hic baska bir seyiniz kalmamis, yilbasini mi irdeliyorsunuz? Insanlarin kendilerini mutlu hissettikleri herseye yapmaya haklari vardir. Turkiye herseyden evvel musluman bir ulke degildir. Icinde hristiyan yahudi budist ateist bircok insani barindirir. Kaldi ki yilbasinin dinle hicbir alakasi yoktur. Biraz tarih bilseydiniz eski Turklerin yilbaslarinda ve mevsim donumlerinde birbilerine hediyeler verdiklerini, agaclari suslediklerini bilirdiniz. Insanlar Uludag’a sevdikleriyle gidip orada da bayram kutlayabilir, bayramda sevdiklerinle tatil yapmak da bir zevktir. Bu kadar sorun varken hicbirseyle ilgilenmeyip ayrimcilik yaparak hristiyan bayrami amerikan bayrami diye ayirmaniz hic hos olmamis. Siz kutlamazsiniz olur biter ama baskalarina da karismayin. Hepimiz istedigimiz yapmakta ozguruz. Padisahlik kalkali cok oldu sizler gibi padisahlik taslayip milletin ozgurlugunu kisitlamaya calisan insanlara ise hic tahammulumuz yok.

  11. Fatih Arslan @ Aralık 15, 2008

    Bu blog benim kişisel alanım ve her telden çalarım, bu kimseyi ilgilendirmez bu bir. İkincisi gelelim yış başı olayına. Malesef hala olayın özünü kaçırıyorsunuz ve birbiri ile bağlantısı olmayan şeyler önüme sürüyorsunuz. Ben hiç bir şekilde yazımda sizin sözde tatilinizi yasaklama girişiminde ya da karışma girişiminde bulunmadım. Yazıyı okumadığınız zaten uludağ örneği ile vermişsiniz, bana ne ki, istediğinzi yerde istediğiniz dağa çıkın sizi engeleyen mi var ?

    Yurtdışında “christmas” zamanı, bak üstüne vurguluyorum, ki bu bir hristiyan bayramıdır ve bu bayramda adetir insanlar birbirine hediye alır. Bunlar da 24-25 aralıkta olur. Şimdi sana soruyorum, bizim 24-25 aralıkta bir bayramamız var mı ? Yok, o zaman ne diye cellanıyorsun ki ? Ha benim dinim farklı ben bu yüzden kutluyorum diyorsan zaten herhangi bir sözüm olamaz, olduysa da burada senden özür dilerim. Benim burada bahsettiğim olayın özünü kaçırıyorsun. Yılbaşını insanlar kutlar evet, kutlamaz demiyorum, fakat yılbaşında hediye verme olayı dünyanın hiç bir yerinde yoktur efendim. Bu bizim halkımıza, seneler önce kendini bilmez batı özentileri tarafından ve bir takım medyanın gazıyla insanlara aşılanmıştır. Bunu göremiyorsanız benim hiç suçum yok, hele hele bu hindi olayı da ayrı bir şey. Onu da yılbaşı hindisi diye millete yutturuyorlar. Şu günlere bak.

    Sonra da ben bunları yazdım diye azar işitiyorum öyle mi ? Zaten ne olduysa bu ülkeye sizin gibi olaylara uzaylı gözüyle bakanlar yüzünden oldu. Hele hele yazımda tatil hakkında ya da herhangi bir dine karşı hiç bir suçlama yokken tam da bu konuda cevap vermeniz ne kadar alakasızdır görseniz keşke. Benim yazımı tekrar okumanız ve sonra da yorumunuz okuyup bir karşılaştırma yapmanızı diliyorum.

  12. gülhan @ Aralık 30, 2008

    Yılbaşında birbirimize hediye vermemizin nesi kötü ki? ya da çam ağaçlarınız süslemenin? Evet bize ait uygulamalar değil belki bunlar ama insanları mutlu eden şeyler olduğunu düşünüyorum. Hediye alıp vermenin, ya da ışıltılı bir sokakta yürümenin neresi yanlış olabilirki? Bizim kültürümüze ait olmayan şeyler ama bir yandan da bizi mutlu ediyolar, bence önemli olan bu. Yılbaşında hindi kesmek te bizim kültürümüzde yok ama sonuçta bir aileyi yada bir arkadaş topluluğunu akşam yemeğinde bir masada toplayabilmeside hoş bence. Türkiyede yurt dışına o kadar çok özenti şeyler varki, bu sadece iyi ve zararsız özenmelerden olabilir,Ve zaten yıllardır olan bişey olduğu için kim ne yazarsa yazsın değişeceğini sanmıyorum.
    yani yılbaşında ağaç süslememekle, hediye almamakla ve ya hindi kesmemekle daha çok müslüman olmayacağız.biz christmas yada isanın doğumunu kutlamıyoruz, türkiye sadece yeni yılın gelişini 31 aralık gecesi kutluyor. buda kimsenin bayramı olamaz, çünkü bütün dünyada 1 ocak yeni bir senenin başlangıcı olarak kabul ediliyor.

  13. serap @ Aralık 30, 2008

    İnsanları farklı gruplara ayırmak onların içine fitne sokmaktan başka bir işe yaramaz bu anlatılanlar.yılbaşı kutlayanlar , kutlamayanlar,hindi yiyenler yada yemeyenler,hediye alsak mı almasakmı.bu bir hristiyan bayramıdır biz kutlamayız, zaten bizde hristiyan bayramını kutlamıyoruz. yeni yılın gelişini kutluyoruz .yeni bir yıl yeni umutlar gelecek günler bu günlere en azından diğer günlerimizden biraz daha farklı girmenin kime ne zararı olabilir ki.ülkemizde insanlar zaten zor yaşam koşullarında tekdüze bir yaşam sürmekteler.hergün bir diğerinin aynısı yılda bir de olsa doğum günü hariç bir günde hediye almak harika bişey birilerini düşünerek onları sevindirmek beraber olmak bunlar yasaklanması gereken bi durum değil yada manasız değil .bu da bu yazının ne kadar gereksiz olduğunun kanıtı.

  14. Y@LNIZKURT @ Temmuz 22, 2009

    HZ. ÖMER EFENDİMİZ ŞÖYLE BUYURUYOR. BELKİDE TÜM BU ANLATILMIŞ OLAN VE ANLATILACAK OLAN OLAN ŞEYLERİ ÖZETLEYECEK NİTELİKTE HARİHA BİR SÖZ:

    İNANDIĞINIZ GİBİ YAŞAMAZSANIZ YAŞADIĞINIZ GİBİ

    İNANMAYA BAŞLARSINIZ

  15. özgün @ Aralık 20, 2009

    22 Aralık kuzey yarım kürede bulunanlar için en kısa, güney yarım küredekiler için en uzun gündür.
    tarihte hatta azerbaycandaki türkler, gündüzün geceyi yendiği günü kutlamak için akağaçların, (hatta latinceside betula verrucosa)(bu ağacı kullanmalarının nedeni boyunun 30mt.ye ulaşması ve ozamanların ulaşılan en yüksek yeri olmasıdı) gündüzün karanlığı yenmesini kutlamak için kesip yada yetiştiği yerde dibine, tanrıya hediyeler koyarlardı. ozamanlar hristiyanlarda yılbaşı ağacı yada hediye muhabbeti yoktu. daha sonra öncelikle almanlar bu adeti görüp çamağacı şeklinde çalmışlardır die biliyorum ben. en azından böylede bi rivayet var. yada gerçek.

    ama şöyle bişey varki onlarınki geleneksel bizimki geleneksel, bunun kimseye bi zararı yok, bizler yeni yılın gelişini kutluyoruz. hediye olayı gereksiz kaçabilir belki ama bukadar yardım sever ve içten bi milletin bi kutlamada hediye vermemesi ilginç olurdu :)

    belki haklısınız ama bu geleneksel bir şey oldu, siz hediye almayıp birine edeninide bunu anlatırsanız kafayı yemişsin sen der geçerler.
    kimse hediye beklemiyor zaten =)
    önemli olan eğlenmek. yeni yılınız kutlu olsun =)

Buradan yorum bırakabilirsiniz